Bez błonnika nie ma diety  

 

Popularny błonnik to w rzeczywistości włókna roślinne, które zawarte sa w wielu produktach żywnościowych. Włókna te nie są przez nasz organizm trawione i przyswajane, mają natomiast wiele niepodważalnych zalet.

 

Błonnik pokarmowy ma wyjątkowe właściwości – przede wszystkim pęcznieje w żołądku, dzięki czemu zwiększa swoją objętość wielokrotnie. Zapewnia to uczucie sytości na długo i przez wiele godzin nie dopuszcza do pojawienia się głodu. Błonnik zwiększa też objętość przechodzącej przez jelita treści pokarmowej. Włókna roślinne działają na przewód pokarmowy jak miotełka lub odkurzacz, usuwają z niego złogi i zalegające, niestrawione resztki pokarmowe. Regularne spożywanie błonnika pozwala więc na ustabilizowanie pracy układu pokarmowego i pozbycie się takich dolegliwości, jak wzdęcia, niestrawność czy zaparcia.

 

Zalety włókna roślinnego

Włókno roślinne to produkt, który w dużych ilościach powinny spożywać osoby będące na diecie. Błonnik zdecydowanie ułatwia odchudzanie, nie dopuszcza do powstawania uczucia głodu, wspomaga też ustabilizowanie ciśnienia tętniczego czy poziomu cholesterolu we krwi. Dzięki błonnikowi uregulowany jest też poziom cukru we krwi, a gdy nie ma jego skoków, nie musimy obawiać się wieczornych napadów głodu. Odchudzanie z wykorzystaniem błonnika może więc być naprawdę przyjemne, gdyż pozbawione głodu.

 

Produkty bogate w błonnik

Gdzie znajdziemy błonnik pokarmowy? Przede wszystkim w warzywach oraz owocach, a także w pełnoziarnistych produktach zbożowych. To dlatego warto jeść ciemny chleb, ciemny ryż oraz makaron, gdyż wtedy mają wyjątkowo sporą ilość błonnika. Sporo błonnika jest też w pełnoziarnistej mące, dlatego warto stosować ją do przygotowywania codziennych posiłków. Oprócz błonnika zawiera ona tez dużo więcej mikroelementów niż zwykła mąka pszenna. W aptekach dostępne są też tabletki z błonnikiem, które można łykać jako suplementy diety. Jednak ich stosowanie wcale nie jest konieczne, jeśli zadbamy o prawidłową podaż błonnika w codziennej diecie.