Jak walczyć z bezsennością?

Problemy ze snem mogą mieć różne podłoże, zarówno fizjologiczne, jak i psychiczne. Długotrwały niedobór snu może się poważnie odbić na naszym zdrowiu, dlatego warto zadbać o jego jakość i wyeliminować w miarę możliwości przyczyny, które utrudniają spokojne przespanie nocy.

 

Bardzo często problemy ze snem są efektem stresu czy nadmiernego obciążenia emocjonalnego. W nocy rozmyślamy nad problemami, co utrudnia spokojne spanie. Przyczyną bezsenności mogą też być niektóre choroby, a także niewłaściwa, zbyt ciężka dieta. Brak snu to też efekt niewystarczającego dotlenienia organizmu, a nawet przemęczenia. Jeśli jesteśmy zbyt zmęczeni, też możemy mieć problemy z zaśnięciem. Niedobór snu, który utrzymuje się przez wiele dni niekorzystnie wpływa na nasze zdrowie. Przede wszystkim osłabia prace mózgu i układu nerwowego, a także koncentrację i zdolność skupienia uwagi. Znacznie obniża też odporność organizmu. Osoby, które mają problemy z zaśnięciem, częściej zapadają na różne infekcje, zmagają się z bólami głowy czy dolegliwościami ze strony układu pokarmowego. Co ciekawe, bardzo często nie wiążą swoich dolegliwości z niewystarczającą ilością snu.

 

Jak zadbać o zdrowy sen?

O jakość własnego snu można i trzeba zadbać i to na wielu płaszczyznach. Przede wszystkim pamiętaj o tym, by tuż przed spaniem nie jeść ciężkich i tłustych potraw. Nadmiar cukru też nie jest wskazany, gdyż może dodatkowo rozbudzać i powodować problemy z zaśnięciem na wiele godzin. Nie należy też pić wieczorem kawy, napojów energetycznych oraz alkoholu. Można natomiast zaparzyć sobie ziołową herbatę uspokajającą, na przykład z rumianku czy z melisy.

Przed spaniem należy dobrze wywietrzyć pomieszczenie, aby dostarczyć do wnętrza odpowiednią ilość tlenu. Można też wyjść na spacer p aktywność fizyczna na niewielkich obrotach również pomaga w zrelaksowaniu się. Natomiast intensywny wysiłek, jak na przykład siłownia, nie jest przed spaniem dobrym pomysłem. Treningi lepiej przeprowadzać w ciągu dnia.